środa, 9 listopada 2011

Audycja nr 22 - rok 1969 (XVIII)

Dwudzieste drugie spotkanie za PROGiem przyniosło nam ostatnią styczność z dorobkiem muzyki progresywnej roku 1969. Naszą podróż zwieńczyliśmy dogłębną i szczegółową analizą najważniejszego progresywnego albumu w historii czyli In the Court of the Crimson King autorstwa King Crimson. Podczas audycji omówiliśmy istotę i ukryty sens każdego utworu z albumu, nie zabrakło też wielu ciekawych cytatów oraz opinii członków King Crimson na temat własnego dzieła.
Naszą historyczną podróż rozpoczęliśmy od roku 1967 kiedy powstały pierwsze zręby Giles, Giles & Fripp, przyjrzeliśmy się zmianom personalnym w zespole i przekształceniu formacji w King Crimson, a także  procesowi nagrywania i wydaniu płyty, odzewie opinii publicznej oraz ocenom recenzentów, aby skończyć na amerykańskiej trasie zespołu i nieoczekiwanym, niemalże całkowitym rozpadzie grupy.

Oczywiście sporo czasu zostało poświęcone znaczeniu płyty dla rozwoju muzyki. Sądzę, że nawet mimo niezależnych ode mnie problemów natury technicznej i tego, że naprawdę zabrakło czasu do omówienia wszystkich interesujących mnie i Was aspektów ostatecznie udało się zrealizować postawione przed audycją zadanie i ukazać In the Court of the Crimson King jako fundament i kamień węgielny muzyki progresywnej, jako album który zmienił niemal wszystko na progresywnej scenie na świecie.

Osoby szerzej zainteresowane krążkiem odsyłam do książki autorstwa Sida Simtha pt. Na Dworze Karmazynowego Króla oraz szeregu internetowych publikacji.

Ostatnie zaPROGowe minuty poświęciliśmy krótkiemu omówieniu najnowszego albumu i występowi neoprogresywnej Areny w warszawskiej Progresji oraz zaanonsowaniu wizyty Jeana Michel Jarre'a w Polsce na trzech koncertach.

Było to nasz ostatnie spotkanie z rokiem 1969 mimo jeszcze masy materiału, którą dla Was przygotowałem. Nazwy zespołów, które za PROGiem miały się pojawić, a ze względu na dbałość o wartkość audycji zmuszony byłem pominąć, zostaną w najbliższym czasie opublikowane na blogu audycji wraz z krótką adnotacją czego można od nich oczekiwać.

Serdecznie dziękuję za słuchanie audycji oraz masę ciekawych komentarzy i spostrzeżeń. Analiza In the Court of the Crimson King była dla mnie prawdziwym zaszczytem połączonym z wielką odpowiedzialnością, ale sądzę że wspólnymi siłami udało nam się zrealizować postawione zadanie.

Playlista:
1. Zaprogowe intro
2. Giles, Giles & Fripp - North Meadow (The Cheerful Insanity of Giles, Giles & Fripp, 1968)
3. Giles, Giles & Fripp - Erudite Eyes (The Cheerful Insanity of Giles, Giles & Fripp, 1968)
4. King Crimson - 21st Century Schizoid Man (In the Court of the Crimson King, 1969)
5. King Crimson - I Talk to the Wind (In the Court of the Crimson King, 1969)
6. King Crimson - Epitaph (In the Court of the Crimson King, 1969)
7. King Crimson - Moonchild (In the Court of the Crimson King, 1969)
8. King Crimson - The Court of the Crimson King (In the Court of the Crimson King, 1969)
9. Arena - What If? (The Seventh Degree of Separation, 2011)
10. Jean-Michel Jarre - Oxygene 6 (Oxygene, 1976)
11. Zaprogowe outro

portret Belzebuba wewnątrz albumu autorstwa B. Godberga

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz