Związki kina i świata muzyki to jednak nie tylko ścieżki dźwiękowe. Ile
to razy muzycy rockowi na swych albumach dawali przykłady fascynacji
„dziesiątą muzą”? Babe Ruth na debiucie z 1972 roku wpletli w piosenkę
The Mexican fragment kompozycji Ennio Morricone do filmu Za garść
dolarów więcej. Titus Groan, ukrył w swojej twórczości motyw przewodni z
serialu Mission: Impossible. Brian May, do spółki m.in. z Eddiem Van
Halenem, nagrał swoisty tribute dla japońskiego serialu sci-fi dla
dzieci. Jak tu nie wspomnieć o Slashu, grającym na koncertach Guns N’
Roses solo gitarowe oparte na muzyce z Ojca chrzestnego? Jak też nie
wspomnieć o Janie Hammerze z Mahavishnu Orchestra, który stworzył
Crockett Theme, znany Policjantów z Miami? Przykłady można mnożyć. Do
tego dochodzi tekstowe przenikanie się światów muzycznych i filmowych
(każdy fan kina grozy słyszał zapewne – a przynajmniej powinien –
nagranie zespołu Bauhaus zatytułowane Bela Lugosi’s Dead). Odrębną
kategorią będą komentarze i opinie o muzyce rockowej wygłaszane przez
bohaterów filmowych. A te bywają komiczne (vide tekst z filmu Głupi i
głupszy o Beatlesach), bywa też, że rzucają światło na bardziej
skomplikowane zagadnienia (np. rozmowa o Creedence Clearwater Revival w
Szklanej pułapce 4.0 a problem konfliktu pokoleń). Kino fabularne nie ma
oczywiście wyłączności na stosowanie muzyki rockowej, którą bez
problemu odnajdziemy też w… kreskówkach. Heavy Metal animowany film z
1981 roku będzie tu najlepszym przykładem. Dzieło to zostało zresztą
genialnie sparodiowane w swoim czasie przez twórców serialu South Park.
Nie wolno jednak zapomnieć o słynnych przygodach Wilka i Zająca, czyli
radzieckiej kreskówce Nu, pogodi! Tam w ramach ścieżki dźwiękowej
usłyszymy m.in. fragmenty kompozycji Popcorn Gershona Kingsleya (mającej
swe miejsce w historii Mooga, zarysowanej w niniejszym numerze
Biuletynu) i Spinning Wheel Blood, Sweat & Tears (którzy, swoją
drogą, popełnili w 1971 roku soundtrack do komedii romantycznej z B.
Streisand w roli głównej). Materiału, jak widzicie, starczyłoby na
doktorat…
Temat numeru to jednak nie wszystko, co przygotowaliśmy dla Was w nowym Biuletynie. W środku czeka gratka dla fanów ELP, coś dla tych, którzy chcieliby zapoznać się bliżej z Frankiem Zappą, sporo tekstów niejako zapowiadających zbliżający się dużymi krokami festiwal w Gniewkowie i cała masa innych atrakcji.
Przyjemności płynącej z lektury życzy
Redakcja Biuletynu podProgowego
Redakcja Biuletynu podProgowego
Spis treści
Temat numeru
Od Raga do Rocka, czyli kilka słów
o muzyce filmowej
Popol Vuh – krautrockowy świat Herzoga
Krew, pot i zmasakrowane ciała ofiar,
czyli włoski Goblin w służbie giallo
Rockowe aktorstwo
Mastodon, Eddie Van Halen, Spinal Tap, Rob Zombie, Air, Minimatikon, Józef Skrzek
Od Raga do Rocka, czyli kilka słów
o muzyce filmowej
Popol Vuh – krautrockowy świat Herzoga
Krew, pot i zmasakrowane ciała ofiar,
czyli włoski Goblin w służbie giallo
Rockowe aktorstwo
Mastodon, Eddie Van Halen, Spinal Tap, Rob Zombie, Air, Minimatikon, Józef Skrzek
Brain salad surgery – Przerost formy nad treścią czy progresywne arcydzieło?
Wywiady
Poutatorvi
SeQ i Prince Olo
Sławek i Janusz Bożko
Retrospective
Ananke
Yesternight
Votum
Figure Smile
The Skys
Poutatorvi
SeQ i Prince Olo
Sławek i Janusz Bożko
Retrospective
Ananke
Yesternight
Votum
Figure Smile
The Skys
Sylwetki
Zappa
Galahad
Zappa
Galahad
Recenzje
OSI
Gavin Harrison & 05Ric
The Mars Volta
Meshuggah
It Bites
Paul Nelson
OSI
Gavin Harrison & 05Ric
The Mars Volta
Meshuggah
It Bites
Paul Nelson
Felietony
Tymczasem w Krakowie, na ulicy Gołębiej…
Trybik na (Pe)gazie – 3D
Tymczasem w Krakowie, na ulicy Gołębiej…
Trybik na (Pe)gazie – 3D
Recenzje Książki i Filmy
360 płyt dookoła świata cz.IV
Kanon
360 płyt dookoła świata cz.IV
Kanon
Witam,
OdpowiedzUsuńczy planowane jest wznowienie biuletynu, czy wydawanie jest zawieszone do nieokreślonego czasu,
Pozdrawiam
SW
Niestety wydawanie jest zawieszone.
OdpowiedzUsuńDziękuję za informację
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
SW